Home  Contact  |

 

 

Activiteiten voor kinderen

Bewust voelen

Energie balanceren

Voor kinderen

Ervaringen

Tarieven

Contact

Workshops

Over mij

Links

Activiteiten rondom gevoelens:

Het is belangrijk met kinderen van heel klein af aan over geveoelens te praten.

0 - 2 jaar

  • over geveoelens praten: ouders die met hun kinderen over gevoelens praten hebben kinderen die emotioneel intelligent zijn en die een vollediger begrip hebben van hun eigen gevoelens en die van anderen. Vandaaruit onstaat sociale intelligentie.
  • beschrijven wat je ziet: "ik zie dat je moe bent en daarom moet je nu huilen, ik ga je zo naar bed brengen dan ben je later weer helemaal vrolijk", of: " je bent boos omdat je nu niet dat flesje krijgt, dat snap, je mag boos zijn, ik ben er voor je."Kijk nu ben je weer helemaal blij."
  • de mimiek van je kind imiteren en samen in de spiegel kijken: zo ziet het eruit wanneer je blij bent en zo zijn de mondhoeken wanneer je verdrietig bent.
  • de gevoelens mogen er zijn, het kind mag huilen en ook boos zijn. Maar het mag ook meteen leren dat het niemand pijn mag doen, ook niet mama.
  • het kan meteen leren dat geveoelens wisselen, wanneer je verdrietig was wordt je ook weer blij
  • kinderen leren met hun gevoelens omgaan wanneer je hun begeleid:" ik zie dat je je boos voelt omdat het niet lukt, ik snap het. Ik blijf bij je tot je je weer goed voelt.""ik zie dat je je verdrietig voelt, ik troost je en laat de tranen maar komen. Ik blijf bij je tot je je weer rustig voelt."

Hoe ouder kinderen worden hoe belangrijker het wordt met hun over hun gevoelens te praten.

  • In de auto, bij wandelingetjes of tijdens het eten zijn goede momenten om te praten
  • Het verschil tussen gevoelens en gedachten kan je hun leren door te vragen: wat voel je? Waar voel je het? Wat denk je? Of, door woorden te zeggen zoals liefde, ruzie, verdriet, ...en te vragen of deze woorden verschillend aanvoelen.
  • Sommige kinderen kunnen of willen niet over hun gevoelens praten, dan kunnen ze ook een tekening maken, of ze kunnen het met poppen spelen of opschrijven

Knutselen:

smilies met de verschillende gevoelens uitknippen en een voorbeeld aan verschillende boksen vast maken, de kinderen kunnen de smilies sorteren, begin met 2 smilies en ga verder met 3 of 4. Begin met voorbeelden wanneer het kind blij was en wanneer het zich verdrietig voelde. Laat het kind vertellen wanneer het zich blij voelde of verdritig.

Een moedsteen, zoek een mooie steen en ga die met je kind beschilderen                            .

Je kan ook uit klei iets vormen een hart of een dier wat je leuk vind. Dat kan ook moed geven.

 

En mooie oefening is ook zand in luchtballons te vullen en gezichten erop te tekenen. Je kan je kind vragen: waar in je lijf voel je wanneer je boos bent? Enzovoort.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
   

 

 

 

 

 

This Web Page Created with PageBreeze Free HTML Editor